Örebro Måndag 23 April

Rapport Måndag 23 April.

Hej.

En mamma ringer och oroar sig över sitt barn och barnbarn.
Vi pratar en lång stund.

En flickvän till en av mina "gamla" killar ringer och är orolig.
"Det känns inte bra"

Samtal från en vårdutbildning som vill att jag ska komma och föreläsa om bemötande.
Vi bockar en tid i nästa vecka.

Hör på radion om två killar man tagit på bar gärning vid ett inbrott.
Vet direkt på tillvägagångssättet och ålder vilka det är.
Det var dom visar det sig senare.
Kan denna kunskap ha ett värde?

Träffar två av mina gamla polare utanför Åhlens
Dom är kvar i beroendet efter alla dessa år. (22 år sedan jag fick stopp på mitt beroende)
"Skit i dom där djävla politikerna Hasse, dom fattar ändå inte ett skit av hur vi har det"
- Det är just det som driver mig.

"Min firma har en fjäder som symbol- Fjäder som symbol betyder bland annat:
Kontakt mellan dom olika världarna, överblick och andlighet".

En kille ringer(som soc avslutat hos mig) från ett behandlingshem och säger att han ska dra därifrån. Lyckas efter mycket om och men få honom att stanna tills på fredag då jag lovar att hälsa på honom.

Träffar en mamma på stan som berättar att hennes son är på häktet.

"Det låter inte klokt men det känns skönt att veta att han är där och att karusellen nu stannat".
"Kan du besöka honom. Du betyder jättemycket för honom. Mer en du förstår".


Träffar två killar på Stortorget som blivit utskrivna från Subutexprogrammet.
"Kan du hjälpa mig jag klara inte det här längre"
"Ska jag gå till soc och be om din hjälp"
"Jag behöver också ha din hjälp"


Avsluta kvällen på O´Lerys där jag ser Gais och Ösk spela 1-1.
En mycket skön kväll tillsammans med en massa Kubaner.

Kommentarer
Postat av: Olof Mogren

?Hur budgeten bedrar visheten.?
Jag känner Hasse både utan och innan sedan snart trettio år tillbaka, och beundrar hans djupa engagemang för de som har svårt här i samhället. Jag har också träffas många av Hasses vårdtagare, jag vill egentligen heller kalla dem skyddslingar, och har delat Hasses stolthet eller oro för dessa i med eller motgång. Jag vet att många av de som Hasse gett sitt stöd idag är drogfria och väl fungerande i samhället.
Hasse har varit tillgänglig dag som natt, helg som söcken inte bara för den hjälpsökande själv utan för hela dennes familj: fru, flickvän, barn, mor, far, bro eller syster. Detta stöd har Hasse gett baserat på djup medmänsklighet och vänskap. Stödet sträcker sig vida utöver vad man kan räkna med vid en ordinär behandling, det tror jag alla är överens om.
Vad det gäller den vård som Hasse ger så är jag säker på att denna är ytterst kompetent. Jag vet att Hasse kontinuerligt har mycket professionell handledning.
Jag och många med mig tycker att det är utomordentligt viktigt att det finns alternativ inom vården inte minst inom vården av missbrukare.
Den myndighetsrelaterade och fria vården bör gå hand i hand, för att garantera bästa möjliga vårdresultat. Hur bra den myndighetsrelaterade vården än är så räcker den inte alltid till eller når fram. Speciellt inom missbruksvården där vårdtagaren ofta har haft en svår barndom eller uppväxt så finns säkerligen rent psykologiska hinder som omöjliggör ett bra vårdresultat.
Utan några som helst paralleller med Örebro, så kan man just nu inte låta bli att tänka på
?Vetlandafallet?.
Att som nu av ?budgetskäl? omöjliggöra för de som önskar få behandling av Hasse är både olyckligt och sorgligt. Inte minst för vårdtagarna och deras nära och kära.
De kostnader som ena handen drar in, lämnar den andra handen mer än väl ifrån för att täcka de oerhört stor kostnader ett aktivt missbruk innebär för samhället. Lägg därtill det omätbara ökade mänsklig lidandet.
Utöver sina direkta vårdinsatser har Hasse gjort en stor samhällsinsats genom sina föredrag, dikter och offentliga inlägg. För att se på detta krasst ekonomiskt så har detta arbete säkerligen också betytt mycket för samhällsekonomin och som också borde räknas in i den ekonomiska kalkylen. Vad händer med samhället om ett sådant arbete inte på något sätt premieras?
Fråga till er som ansvarar för budgeten och dess riktlinjer: ? Har inte budgeten i detta fall bedragit visheten??
För egen del skulle jag inte sova gott om jag viste vilket lidande Hasses vårdtagare och deras familjer nu utsätts för!
Jag tror också att de flesta av oss ser mer på hur effektivt våra skattemedel användes på än kronor och ören.
Slutligen hoppas jag på för allas bästa att en omprövning sker så att visheten får råda.
Olof Mogren.
PS
Jag är Hasses svärfar. Men för att jag inte skall uppfattas allt för partiskt kan jag också berätta att jag inte i allt delar Hasses åsikter, och att vi också genom åren har haft en och annan kontrovers.

2007-04-24 @ 10:49:09
Postat av: Cecilia Werge

Hej,
att säga upp ett 10 årigt, som jag förstår, för alla inblandade parter fungerande avtal utifrån ett budgetperspektiv låter underligt. Man måste väl ändå ha lärt sig något av kommuners tidigare misstag när man desperat försöker spara på kort sikt? I de här frågorna handlar det ju inte bara om vilken utbildning eller boklig kunskap en person har, det handlar även om något i många fall (tror jag) mer betydelsefullt.
Nämligen om relationer och förtroende människor emellan. Däri tror jag Hasses framgångar ligger. Han har haft modet och styrkan att våga bygga på relationer och på så sätt har han nått ett förtroende hos dem han hjälper och deras närstående. Samtidigt har han förmått ha ett professionellt förhållningssätt. Just det här tror jag gör att så många utsatta människor känner förtroende för Hasse; han är yrkesman, men har ett verkligt äkta engagemang. När kommunen nu tar över går många relationer i graven, det kommer att ta lång tid (och i många fall är det kanske inte ens möjligt att reparera)att bygga upp nya till nya behandlare. Jag gissar att samhället kommer att få betala en hel del för det här, tyvärr blir det väl ffa i form av mänskligt lidande och det syns ju inte alltid i budgeten. Men även i hårda data, som siffror, tror jag det kommer att synas, behandlingshem och häkten kostar...
Budgeten är jätteviktigt,men får aldrig i arbetet med människor vara vikigast. Jag tycker beslutet att avsluta Hasses kontrakt är svårbegripligt och tragiskt för de personer han hjälpt. Man kan bara hoppas att sista ordet ännu inte är sagt i den här frågan.
Stå på dig Hasse, du har gjort en enorm insats under många år och förtjänar mycket bättre än det här!

2007-04-24 @ 12:13:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0