Rapport - Örebro Torsdag 12 April

Rapport - utanför alla kontrakt.

Torsdag 12 April

Revisorn på fm. Tusen tack för ert stöd.
Möte med Tommy Larserö (Ansvarig tjänsteman)på em.
Bra möte, men med tråkiga besked.

Jag berättade om mitt problem:
Folk som söker hjälp hos mig inte får något bistånd längre.
Man möts av:
?Vi måste i första hand använda oss av kommunens egna resurser"
 Oavsett vad folk vill håller man stenhårt fast vid detta.
 
Tommy Larserö informerdea mig om den budget man har att hålla sig till.
 
?Det går inte att göra några som helst avkall ifrån den.?

 
?Vi har gett stenhårda sparkrav till socialtjänsten och då slår det mot dig.
Tyvärr, men så ser det ut.?

 
?Mångfalden alliansen vill ha kommer vi att se först om några år.
Det har tid att ställa om. Det hjälper inte dig i dag?.

 
Mångfalden försvinner och det drabbar en mycket svag grupp.
 
Du kan välja skola, dagis, vårdcentral mm. Men inte missbruksvård.
 
Själv får jag lägga ner min verksamhet och med den 35 års erfarenhet av missbruk/vård.
Lägg där till 22 års preventionsarbete på företag och skolor.
 
Skulle jag ?öppna portarna? till min mottagning skulle jag ha minst 50 st inskrivna inom ett par timmar. Jag får ett par samtal i veckan från människor som vill ha min hjälp.
 
Nu tvingar man folk bort från en vård som de önskar och tror på, till en vård som de absolut inte vill ha.
Det strider inte bara mot sunt förnuft utan också mot all vedertagen forskning.
 
Vad är ord och löften om mångfald, valfrihet och individen bästa värda om man har missbruksproblem?


Går därifrån omtumlad.
Går till Arbetsförmedlingen och hämtar en tidning.
Slår av mobilen - måste få tänka.
En kvinna som sökt bistånd för att få gå hos mig har fått avslag och ringer och gråter.
Soc V tyckte jag gjort fel när jag börjat samtala med henne innan jag fåt det beviljat.
Ser jag någon må riktigt dåligt och jag har möjlighet att hjälpa i väntan på utredning så gör jag det.
Tacken från soc V är att jag har gjort fel.

Man blir så otroligt trött.

Slår på mobilen klockan 20.00- 12 missade samtal.

Förälder ringer och hör hur mötet med kommunen gått.

I morgon blir det en bra dag.
Sköt om dig och håll fast vid dina drömmar.
Kärlek och respekt.
Hasse Arvidsson


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0