8000 heroinister dör varje år av överdos inom EU. Örebro 9 april 2008

Hej.

Började dagen med ett uppföljningsmöte på frivården.
Bra möte.

Efter mötet besökte jag en kille på hans praktikplats.
Han har precis fått beviljat att börja i öppenvårdsbehandling hos mig.
Vi prata lite om förutsättningarna som gäller.
Vi har förutom allt annat även hans boja att ta hänsyn till.
Det är en bra kille. Ska bli spännande att lära känna honom.

Var på Länsstyrelsen och diskuterade mitt tillstånd.
Vill utöka mina möjligheter att bedriva öppenvård.

Lunchspinning på njoy.
Sedan hem.

Hade grupp på kvällen. Vi såg en film om hur man undviker överdos
och vad man bör och inte bör göra vid överdoser.
Otäck men mycket, mycket viktig.
Det dör 8000 människor per år inom EU av överdos.
Många går att rädda.
Det tänker jag försöka bidra till genom att visa filmen för så många som möjligt.
Harm reduction räddar liv.

Hör av er så kommer Svenska brukarföreningen Örebro och visar filmen och diskuterar.
[email protected]



I morgon blir det en bra dag.
Sköt om dig och håll fast vid dina drömmar.
Kärlek och respekt.
Hasse Arvidsson


Kommentarer
Postat av: christian

nej, harm reduction räddar inga liv. det är den okunniges och medberoendes melodi. varför har du gett upp? eller har du inte ens skaffat dig kunskap? är du populär bland narkomanerna?? kan tro det....

2008-04-10 @ 18:07:01
Postat av: Lenke

får du ha egen verksamhet för länsstyrelsen??
vad är din utbildning

2008-04-12 @ 18:16:37
Postat av: Zoran

Hej Christian.

Du kan säga att harm reduction inte räddar liv tills du blir blå i ansiktet.
Du kan säga 1000 gånger mer än jag att jorden är platt.
Bara för att du TROR och VILL gör det inte så.

Jag behöver bara säga en gång att evidensbaserad forskning och beprövad erfarenhet entydigt pekar på att harm reduction räddar liv.
Då har man tittat på flera dimensioner av de givna grunderna, inklusive "cost benefit"-analyser. Dvs, samhällets totala "vinst" som resultat av harm reduction program.

I själva verket är motstånd mot fungerande harm reduction program "den okunniges [...] melodi."

I allafall om man definierar "kunskap", som en kvalitet vilande på vetenskapliga rön. Och då avses
inte rön från EN flummig professor. Utan en samlad forskarkår.
Att sen många, som du, intar en politisk och moralisk hållning i frågan har väldigt lite med hur verkligheten ser ut att göra.

Du gissar att Hasse är populär bland "narkomanerna". Ja, det är min erfarenhet att han är. Fast inte av de skäl du insinuerar.
Tvärtemot din perversa bild av "narkomanerna", vill de flesta sluta, och Hasse erbjuder en gnutta hopp, i den, ofta livslånga, strävan.

Den bild du verkar ha, av din förnedrande avslutande kommentar att döma, är att "narkomanerna" inte VILL sluta, utan bara vill ha MER knark, helst gratis, hemkört till dörren, eller i många fall portuppgången, är inte bara skev, utan rent ut människofientlig.

Om det du säger är att "knarkare" inte VILL sluta knarka, så verkar den logiska slutsatsen av ditt resonemang vara att det också är meningslöst att erbjuda någon hjälp?

Så jag undrar: Vad har du för förslag?

2008-04-18 @ 00:48:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0