Brukarråd - Örebro tisdag 14 april 2009.

Hej.

Började arbetsdagen kl:07.00 med ett möte med en arbetsgivare som eventuellt har ett jobb till en av killarna i gruppen.
Öppet och bra möte.
Tror det ordnar sig.

Möte på arbetsförmedlingen om lönebidrag.

Efter lunch var det brukarråd på Beroendecentrum.
Var där som representant för Örebro brukarförening.
Rasmus Persson från Örebro kommun var inbjuden och vi hade chans att ställa frågor om kommunens missbruksvård mm.
Han gjorde ett mycket gott intryck.

KRIS ungdom bjöd in alla till sina nya lokaler på Hertig Karls alle.
Alla utom Bruksrföreningens medlemmar som går på subutexbehandling.
Annses inte vara drogfria.
Det är ok att köra bil med Subutex i kroppen men inte komma in i KRIS "gemenskap".



I morgon blir det en bra dag.
Sköt om dig och håll fast vid dina drömmar.                           
Kärlek och respekt.
Hasse Arvidsson

Kommentarer
Postat av: kalle

Vi nöjer oss inte med att missbrukare ges ett andra klassens medborgarskap. Vi strävar mot att alla ska bli fria, självständiga och fullvärdiga medborgare. Vi hävdar att detta är möjligt att uppnå och att det är något vi önskar att alla narkomaner skall få chansen till. Vi vill därför se en ökad satsning på drogfria behandlingsalternativ.



2009-04-15 @ 07:13:57
Postat av: pappapecka

du e grym hasse. du gör ett sånt superjobb. kram afrokungen

2009-04-15 @ 21:12:25
Postat av: Niclas

För att det inte ska bli några missförstånd nu vill jag påpeka att substitutionsbehandling endast ges som "en sista utväg" till de som redan testat alla andra vägar till drogfrihet. Det krävs lång utredning och dokumenterat missbruk för att komma in i denna behandling. Hellre ett obefintligt "rus" på Subutex, jobb, lycka, en dräglig tillvaro, än död på en offentlig toalett med en spruta i armen!



Tack för att du finns för alla "andra klassens medborgare" Hasse!

2009-04-15 @ 21:51:02
Postat av: Kalle

det vet både du och jag att det inte alls krävs mycket för att få sub, vare sig det är av läkare eller på trottoaren. jag uppfattade att det var lika lätt på båda ställen

2009-04-15 @ 23:31:44
Postat av: Niclas

Till Kalle: Nej det är givetvis ganska lätt att skaffa sig de flesta läkemedel på olaglig väg. Nu syftade jag dock på legal behandling inom opiatprogrammet, vilken jag är säker på var den Hasse syftade på också. Har du själv vart inne i den karusellen vet du vilket slit som krävs av dig som missbrukare för att påbörja/bli kvar i den behandlingen. Har även egen erfarenhet av hur "ni" på KRIS ser på "oss" pundare. Ett positivt urinprov sen var det tack och adjö, ut på gatan med dig! Hårt, men förstår att ni har era stadgar och är ändå glad att ni finns, för andras skull. Givetvis är ett liv utan nån form av medicinering att föredra, men det är inte alltid det bästa alternativet.

2009-04-16 @ 16:54:18
Postat av: Mikael Österberg

Hej Hasse.

Jag vill komma i kontakt med dig angående ditt uttalande om Unga KRIS. Jag har sökt dig på telefon men du behagar inte svara jag har pratat in på ditt mobil svar men du vill inte ringa upp. Så nu har du även min mail...



Väldigt onödigt utlägg på din blogg om oss. Du vet mycket väl vad som står i KRIS stadgar om subutex och du vet mycket väl våran stånd pungt en ståndpungt som även du stod för en gång i tiden. Anses inte vara drogfria? Det är dina ord, inte mina.

Men faktum är att det är ett narkotika klassat läkemedel. Och JA det ska vara drogfritt i våra lokaler. Alla Sub pasienter är välkomna till oss så fort de är uttrappade och kan lämna ett negativt urinprov hoss oss.

Och det var din vän Zoran inte jag som tog på sig offer koftan unizont för alla era sub medlemmar och sa att subutexarna inte var välkomna till vår invigning. Så jag är kraftigt besviken på dig Hasse!

Förvräng inte saningen och försök inte smutskasta oss och för guds skull svara i telefonen.

2009-04-16 @ 17:24:23
Postat av: Mia

Allas liv är värda att räddas även om det för vissa missbrukare innebär sub eller kanske nått annat preparat. När jag skriver alla, ja då menar jag alla! Allas vår önskan är säkert att ingen ska ha behov av nån medicin som är narkotikaklasad. Men sanningen kanske är en annan...

Är tacksam för det du gör för min älskade anhörige. Kramen.

2009-04-16 @ 22:12:58
Postat av: Niclas

Mikael.. Fakta: Människor i programmet, med den genetiska och ärftliga sjukdomen beroende, är inte välkomna hos er. Människor i behov av t.ex. Ritalina eller Koncerta, p.g.a. handikapp, är inte välkomna hos er. På vilket sätt är det smutskastning att föra fram en sanning i ljuset?



Människor med diagnosen cancer som får Oxycontin utskrivet, är dom välkomna hos er tro?

2009-04-16 @ 23:09:34
Postat av: Sverten

Att KRIS som utesluter alla som av olika anledningar behöver medicin för att befria sig från ett destruktivt missbruk över huvud taget yttrar sif i frågan är för mig obergripligt. Ni står för drogfrihet, hederlighet och något annat som jag inte ens kommer ihåg. Ni är jättebestämda med att inte ta in personer som står på olika läkemedel, men ni är absolut inte lika bestämda med de som sympatiserar med olika kriminella organisationer. Varför e Unga KRIS så populära, jo för att ungarna ser upp till de organiserade brottslingarna. Är det bättre, är det dit vi vill skola våra ungdomar, till de organiserda brottslingarna......kom igen rensa upp framför er egen dörr, kasta inte sten i glashus, alla har väl samma rättigheter i samhället, drogfria,medicinerade, aktiva, ja alla....men som sagt kasta inte sten i glashus, för ni e allt nnat än hederliga. Peace

2009-04-18 @ 02:49:36
URL: http://cell nr 7.bunkern.krashuset
Postat av: Annsofie

Utifrån eget missbruk "ej opiat"....anhörig "inte där heller opiat...".samt yrkesverksam i missbruksbranschen känner jag att jag måste få säga min mening.Jag tycker det är A och O I behandlingsarbete att kunna, och framförallt våga ändra sin inställning till olika saker, Då alla människor är individuella, behövs också olika lösningar. att fastna i tunnelseende är inget att sträva efter! och jag tycker defenitivt inte att det är ok att skriva hånfullt i hasses blogg och namnge en annan människa,speciellt inte när man representerar unga kris.Tack till dig Hasse för att du alltid finns där för mig och min familj.

2009-04-20 @ 23:07:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0