Frivården - Örebro onsdag 15 april 2009.

Hej.
Två möten på frivården i dag.
Lunch med en kille som går hos mig.
Rättegång efter lunch.
Men.
Killen dök inte upp ?
Hoppas inget alvarligt hänt.

Avsluta dagen med ett tufft Afropass på njoy.
Vilket drag.
Vi var 3 killar från gruppen och 42 pumor.
Beyonce kan slänga sig i väggen.

Svar till kommentarer:

Hej Kalle kul att du läser min blogg.
Håller med dig i allt utom att dom som går i Subutexbehandling skulle vara någon slags "andra klassena medborgare."
Viktigt att det finns mångfald inom vården och att man utgår från forskning och evedens.

Stort tack till pappapecka och Nicklas.

Du har så rätt mia. Så rätt.

I morgon blir det en bra dag.
Sköt om dig och håll fast vid dina drömmar.                           
Kärlek och respekt.
Hasse Arvidsson

Kommentarer
Postat av: Mia

Nu blir jag riktigt rädd. Hur är det möjligt att kalla nån för " andra klassens medborgare". Mycket taskigt ordval av Kalle.

Tycker alla människor är helt enkelt medborgare, inget annat. Även om det inte är illa menat så skrämmer det iaf mig.

Hjälp till alla missbrukare, dock måste hjälpen vara individuell, då missbruket ser olika ut.

Kram till dig Hasse o tack för ditt jobb, engagemang.

2009-04-15 @ 22:07:56
Postat av: kalle

med "andra klassens medborgare" menas att stat landsting, kommun inte ställer upp till 100 procent på den drogfria vägen, man erbjuder sub alldeles för snabbt för att det är det enklaste, när ska samhället ge upp missbrukaren? vad är nästa steg? vad ska man jobba fram för preparat nästa gång när man försent upptäckt att sub är ett preparat människor missbrukar, Hasse tror på en enkel lösning på ett enormt komplext problem, jag tror på andra drogfria människor, som erbjuder sina erfarenheter och liv som guide och vägledning. Jag tror ingen människa vill vara slav under nån drog, men samhället, med sin hjälpande hand samtidigt motande, erbjuder sib. Hit men inte längre. Och det vet alla som knarkat. i början upplevs det bara som jobbigt att vara drogfri, och vem tar då inte emot sub, va fan, det skriv ju ut av en läkare. det är ju lagligt, ja va fan, familjen är nöjd. osv... sjukdomen bara växer sig starkare. jag tror att alla kan bli drogfria, om samhället vill det

2009-04-15 @ 23:39:57
Postat av: Zoran

Jag förstår att Kalle menar väl, fast syftet med det tokiga ordvalet inte kom fram. Underhållsbehandling är varken en lätt eller spikrak väg, men ofta ett alternativ till ett miserabelt liv som injicerande heroinist.



Jag håller inte med Kalle om att det är det allmänna som genom att tillhandahålla en evidensbaserad behandling för opiatberoende skapar "andra klassens medborgare". Däremot tycker jag föreningar som KRIS och 12-stegsbaserade rörelser förstärker den uppfattningen genom att godtyckligt utesluta grupper av människor från sina verksamheter. Det är också "antiknarklobbyn" som genom sin monopolisering av offentliga medel för en populistisk linje vad gäller synen på beroende individualiserade behandlingsinsatser på frivillig bas.



Kalle förenklar sammansatta och komplicerade förhållanden genom grundlösa påstående utifrån sin tro och övertygelse.

Örebro Brukarförening, som företräder patienter i underhållsbehandling försöker ge en mer nyanserad bild av underhållsbehandling, baserad i första hand på fakta och beprövad erfarenhet.



Ett inlägg på vår blogg försöker lite utförligare ta upp en del av den kritik Kalle tar upp:



http://brukare.blogspot.com/2009/04/zoran-sager-som-det-ar.html



2009-04-16 @ 07:26:00
URL: http://brukare.blogspot.com/
Postat av: Mia

Klart jag oxå tycker att det bästa är att inte behöva ta några preparat alls. Det är inte bara sub, utan kan röra sig om annan medicin som oxå bara får skrivas ut av vissa läkare. Utredningen innan är lång o kontrollen är omfattande.

Men inte erbjuder kommunen detta snabbt. Det tar lång tid. Bara att få träffa läkaren tar lång tid, flera månader. Tyvärr kanska missbrukaren tom hinner dö innan han/hon träffat läkaren.

Tror nog vi alla önskar att alla missbrukare kunde bli drogfria utan nån medicin, ngt preparat. Tyvärr ser inte verkligheten ut så.

Sorry Hasse, inte meningen att debatera i din blogg. Visste inte vart jag skulle skriva. Tog chansen att skriva här. Sorry.

Jag tror på människan, jag tror på livet,allas liv.

Kram, lycka till med allt idag.

2009-04-16 @ 08:32:39
Postat av: Mia

Hm står att det är 4 kommentarer men ser bara 2 ...

2009-04-16 @ 22:00:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0