Örebro Söndag 22 April


"Missbrukade människor blir lätt missbrukare"


image15

Hej!

Söndag 22 April.


Jag får många frågor om vad som hänt och håller på att hända.
Jag ska här försöka svara på några av dom.
Jag har jobbat med öppenvård i 10 år i egen regi.
Hasse Arvidsson goodlife.
Det har aldrig varit några problem.
De som har velat komma till mig har fått det.
Men nu ska Örebro kommun själva sköta öppenvården.
Alla som söker till mig får ett stort, tungt och tydligt NEJ.
Vad har jag att sätta emot när politiker och tjänstemän pekar med hela handen och säger: Budgeten.

Valfrihet, mångfalden och ett litet företag försvinner.

"Det handlar inte om dig Hasse du har ett mycket gott renommé ute på Socialkontoren".

"Du gör ett jättejobb med den här gruppen, det är det ingen tvekan om".

"Det handlar om budgeten. Det går inte att göra några som helst avkall
ifrån den".

"Vi har gett stenhårda sparkrav till socialtjänsten och då slår det mot dig.
Tyvärr, men så ser det ut".

"Mångfalden som alliansen vill ha kommer vi att se först om några år.
Det tar tid att ställa om och det hjälper inte dig i dag".

"Vi måste avskeda folk för att kunna använda oss av dig".


Nu tvingar man folk bort från en vård som de önskar och tror på,
till en vård som de absolut inte vill ha.
Det strider inte bara mot sunt förnuft utan också mot all vedertagen forskning.
Vad sparar vi då för pengar?

Jag är inte rädd för förändringar, tvärtom.
Det känns bara djävligt att lämna det här jobbet just nu när jag nått längst ut bland missbrukarna i Örebro och har ett mycket stort förtroende hos dom.
De delar med sig av sina liv och bittra erfarenheter och jag upplever en ärlighet jag aldrig tidigare gjort under mina 32 år av missbruk och vård.
Se bilderna på bloggen dom talar sitt tydliga språk.

Då har jag inte nämnt de anhörigas förtroende.

Jag kanske låter gnällig, men det är jag inte.
Jag är bara djävligt trött och uppgiven.

I morgon blir det en bra dag.
Sköt om dig och håll fast vid dina drömmar.
Kärlek och respekt.
Hasse Arvidsson




Kommentarer
Postat av: christer herndal

Mångfald i alliansens sverige är till för dem som har pengar att strö om kring sig. för dem som kan betala själva, du får byta inriktning till att hjälpa borgare som har problem med sherry och skumpa, vi andra då kan man ju undra vad ska vi göra? Jo vi kan ju lägga undan lite pengar i månaden till vi har råd med din hjälp, för det är väl så det är i alliansens sverige att det ska vara lika (likriktat) för alla. dvs kontant betalning för vård. Ja och om jag har råd att lägga en tia varje månad kanska man har råd till att betala kontant redan efter ja varför inte ett sekel, undrar bara hur många av oss som skulle överleva tills drömmen om en adekvat vård är innom räckhåll.

Jag är ju en av de få lyckligt lottade som faktiskt fått vara i hasses grupp, och hans firmanamn ger skäl för sig, goodlife. Jag har ett gott liv. tack vare hasse och alla andra grabbar. (ingen nämnd ingen glömd)

Så vad är ett människoliv värt egentligen, hur stor plats får ett människoliv ta i en budgetpost hos det sociala?









2007-04-23 @ 01:21:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0