missbrukande barn - Örebro tisdag 12 augusti 2008.

Hej.

En dag som handlade om barn.

Vuxna barn och deras missbruk.
Vad det gör man som föräldrarna.
Hur förhåller man sig till barn som är beroende av alkohol och droger.

Föräldrar med eget missbruk, aktivt eller att det ligger bakåt i historien har det tufft.
Dom vet spelreglerna.
Dom känner till beroendets kraft och drogernas kärlek.
Förälskelse och hat.

Föräldrar utan eget missbruk.
Deras kamp och förtvivlan.
”Jag förstår inte hur det kan bli så här”
Vad ska jag göra?
Jag orkar snart inte längre.

Gemensamt.
Förtvivlan och kärleken till sina barn.

Jag önskar er all kraft och kärlek.


Dikt.

Vi femton års åder
hoppade jag från en fast och stadig klippa
rätt ut i ett okänt hav.
Känslan var hissnande
och nyfikenheten drog mig närmare havsbotten.
Till slut
hade jag nått botten
och det var inte spännande längre.
Så det fanns alltså ingen anledning
att stanna kvar,
och bristen på luft fick mig att må dåligt.
Så jag försökte simma uppåt
men efter några simtag märkta jag
att jag fastnat i dyn
och snabbt drogs tillbaka.
Efter otaliga försök
började jag acceptera min brist på luft
och blev mer och mer apatisk.
Tills den dag jag fattade
att jag aldrig skulle nå ytan
om jag inte avstod från dom stenar
jag fått mani att samla på.
Det var inte lätt att skiljas från dom.
Det hände många gånger på vägen upp
att jag saknade deras bedövande tyngd.
Nu har jag nått ytan
och förkastat stenarnas tröst.
Nu återstå bara att lära sig simma
med huvudet över ytan.
       
                                        Hasse Arvidsson



I morgon blir det en bra dag.
Sköt om dig och håll fast vid dina drömmar.                           
Kärlek och respekt.
Hasse Arvidsson



Kommentarer
Postat av: anne

Litet allvar i bloggandet.



Det verkar som att du talar av egen erfarenhet? Jobbar du med missbrukande människor?

2008-08-12 @ 21:42:37
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Mia

Tack ! Helt rätt ord. Förtvivlan,maktlöshet o massor av gränslös kärlek, men också frustration.

Dikten är mycket berörande,ögonen blir våta.

Ha det gott o mycket lycka till i ditt enormt viktiga o kärleksfulla jobb.

2008-08-12 @ 21:49:57
Postat av: peder

hej hasse,

vad var tanken bakom den kraftfulla och näst intill plumpa insändare? Den var visserligen finurligt skriven, men oavsett åsikt gav den en besk eftersmak

2008-08-12 @ 21:51:41
Postat av: Zoran

Heej!

Tack för att du kunde komma förbi idag!

2008-08-12 @ 22:35:54
URL: http://www.exchangesupplies.org/index.html
Postat av: nilla

toppen dikt,som missbrukare kan jag se mig själv o som mamma till en son som drogen tog ifrån mig o dom barn jag har kvar med sina problem som pluppar upp, har sina poblem av sin uppväxt,,dikten satte spiken på huvedet,tror det sägs så,iallafall så va den bra.önska man kunde ge sina barn en kram o säga förlår o att det läkte deras sås men tyvärr,mina förlåt visar inget förlåt men med tiden så hoppas jag tiden får visa dom att jag blev den mamma dom kan lita på o som inte lämnar dom veckor med tårar o smärta o undran lever mamma o kommer hon hem,,förlåt mig än en gång,stefan,sandra elin även du thoman r.i.p thomas berg,även min man micke som stått ut.

2008-08-14 @ 00:59:15
Postat av: Anonym

Så himla bra dikt....från en tillfrisknande tonårsmamma

2008-08-15 @ 09:25:14
URL: http://blogg.aftonbladet.se/18475

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0