Villa vägen ut Susanne - Örebro onsdag 29 april 2009.


Hej,

Kom en kille på morgonen och lämnade in begagnade sprutor.
Vi tog en fika och pratade lite om hans situation.
Han vet var jag finns om han behöver stöd.
Tack för att du tar ditt ansvar och lämnar in dina gamla sprutor.
Ska vidarebefordra dom till Infetionskliniken.



Var på Villa vägen ut Susanne och träffade en tjej.
Blev ett bra möte.

10 meddelande på mobilen vid lunch redan. PUH.
Bara börja ringa runt.

Lunch med en kille i gruppen.

Ringde upp Hornö (lvm-hem)som hört av sig på mobilen.
Ska besöka en kille där och se om vi kan göra något tillsamans när han kommer ut.

På kvällen var det Afroträning med nya spännande moves.
En ny tjej som är med i tjejgruppen var med för första gången.
Hon älskade det direkt.

I morgon blir det en bra dag.
Sköt om dig och håll fast vid dina drömmar.                           
Kärlek och respekt.
Hasse Arvidsson

Göteborg ToR - tisdag 28 april 2009.


Örebro
Hej.
Var och besökte en kille på häktet.
Tungt och ångerfullt.

Tisdagen var annars underbar.
Jag och Niclas åkte till Göteborg med chartrat tåg och såg matchen Göteborg – ÖSK.
1    – 0 var ju tråkigt.
Men det var en skön dag.
Tack Mc donalds för tågresan , maten och biljetterna.





I morgon blir det en bra dag.
Sköt om dig och håll fast vid dina drömmar.                           
Kärlek och respekt.
Hasse Arvidsson

Bra tjejgrupp - Örebro måndag 27 april 2009.


Hej.
Hemma och trött efter en lång dag.
Bestående minnet av dagen är att det blev en mycket bra tjejgrupp på kvällen.

I morgon blir det en bra dag.
Sköt om dig och håll fast vid dina drömmar.                           
Kärlek och respekt.
Hasse Arvidsson

Skön eftermiddag i Hästhagen - Örebro söndag 26 april 2009.

Hej.

Skön eftermiddag i Hästhagen.
Vi grilla, spela boll, fiska och umgicks.
Skönt att ses så här otvunget tillsammans.
15 stycken killar, tjejer, hundar och barn.

Alla är varmt välkomna.
Söndagar 14.00 i Hästhagen. Nedanför kiosken.








I morgon blir det en bra dag.
Sköt om dig och håll fast vid dina drömmar.                           
Kärlek och respekt.
Hasse Arvidsson

AKUTBLOGG - ÖREBRO

http://orebro.etc.se/21450/vad-far-en-knarkare-kosta/


http://orebro.etc.se/21454/-de-vill-straffa-honom-frisk-/


Mejladress till socialchefen i Hallsberg. Som påstår följande.

[email protected]

"En del av dem som söker institutionsvård vill bara till lyxställen med jacuzzi på rummet.
De vill äta upp sig lite och så fortsätter de missbruka",

säger Hallsbergs socialchef Jan-Åke Ahlin.

Vad säger man om en sådan människosyn och total brist på kunskap i beroendeproblematik.

AVGÅ Jan-Åke är mitt svar.

Hasse arvidsson

"we're lovin it"

Fick precis samtal från Magnus Pojen på Mc Donalds.

Han skänker två biljetter och tågresa till matchen ÖSK - IFK Göteborg på tisdag.

Så grymt.

Nicklas och jag bugar, jublar och tackar.

Det går bra nu...
Ha ha ha ha....




I morgon blir det en bra dag.
Sköt om dig och håll fast vid dina drömmar.                          
Kärlek och respekt.
Hasse Arvidsson

Örebro torsdag – fredag 23-24 april 2009.

Hej.

torsdag:
Besökte en kille på häktet.
Pratade om efter muck och vad som ska ske då.
Klok kille så jag hoppas det ska gå bra.
Nöjdar sig och kommer ut i mitten av juli.

Träffade en tjej på mottagningen.
Rörigt, rörigt.
Ingen stans att bo.
Strul med jobb.
”Allt är skit.”
Vi ses på måndag igen.

På kvällen var kill- och tjejgruppen på Bern arena och såg ÖSK köra över Kalmar ff.
Så grymt kul att vara ÖSK-are.

fredag:
Frukost med Örebro promotion.
Trevligt som vanligt.
Fick löfte om en praktikplats till en av tjejerna.
Tusen tack.
Återkommer med detaljer.

Besökte en kille på häktet.
Tungt, tungt.
Känns djävligt.
Han var så nära, så nära att hitta rätt.
Rättegång om ett par veckor.
Sedan får vi se.
Nära men inte riktigt ända fram.
Vi fortsätter på den inslagna vägen.

Lunch-Afro på njoy.
Man blir glad i hela kroppen.
Helgen är här och jag mår som en kung.
Tack alla snälla människor för er uppmuntran.




I morgon blir det en bra dag.
Sköt om dig och håll fast vid dina drömmar.                           
Kärlek och respekt.
Hasse Arvidsson

TOYOTA - Örebro onsdag 22 april 20098.

Hej.
Hembesök klockan 8.00.
Åkte till Stina på Folkets hus cafe och köpte smörgåsar.
Åkte sedan hem till en ung kille och tjej.
Vi åt smörgås och drack te.
Pratade om framtiden som känns ovis.
Rättegång och behansling väntar.
Jag hoppas ni har en kraft som krävs och tar emot den hjälp som erbjuds.
Önskar er allt gott.

Var på Kronofogden och styrde upp en sak åt en tjej i gruppen.
Det gick jättebra.
Tusen tack till Kronofogden.

Var och åt lunch på Toyota.
Var där med en av killarna från gruppen.
Det var speciellt inbjudna. Ca 50 personer.
Det pratades bilar och snackades fotboll.
Först åt vi god mat.
Sedan var Jan Karlsson VD och Lennart Sjögren sportchef båda från ÖSK elitfotboll AB där och berättade om ÖSKs visioner och svarade på frågor. MYCKET trevligt.


VD Jan Karlsson Sportchef Lennart Sjögren.

Nicklas och jag stannade en stund efteråt och hängde med Janne och Lennart.
Schysta killar.

Tusen tack TOYOTA att ni tänkte på mig och bjöd med mig.
Nicklas hälsar och tackar.



På kvällen var det afrodans.
43 pumor och så vi. Tre kilar.
Mår så grymt bra efter träningen.





I morgon blir det en bra dag.
Sköt om dig och håll fast vid dina drömmar.                           
Kärlek och respekt.
Hasse Arvidsson

P&Ds Måleri - Örebro tisdag 21 april 2009.

Hej.

Börjar dagen med att hjälpa en kille att skriva en överklagan på ett avslag om vård.
Hoppas du kan få den vård du så väl behöver.

Ringer soc V och bokar ett möte.
En kille som är på lvu-hem har önskar mig som kontaktperson.
Vi ska träffas och prata om vad kommunen förväntar sig av mig och vad killen önskar.
Sedan är det upp till mig om jag kan leverera.
Hoppas det kan gå i lås.

Träffar en kille på mottagningen.
Känner inte honom sedan tidigare.
Mötet kändes mycket bra.
Vi avslutade med en lunch på Vardagsrummet.
Ska ses igen och ”känna på varandra” innan vi bestämmer oss för eventuellt fortsatt arbete.

Träff med Tommy Srandberg på Beroendecentrum.
Vi pratade om läget på kliniken och ute på ”gatan”.

Följde med en kille från gruppen och tittade på en praktikplats.
Han och arbetsgivaren kom mycket bra överens.
Han börjar så fort det är ordnat med försäkringar.
Kul att det fungerade så bra.
Tusen tack till P&D måleri som tar sitt samhällsansvar och öppnar sin dörr och erbjuder sina kunskaper.
Blir glad hela jag.

På kvällen gjorde jag hembesök hos två heroinister jag nyligen lärt känna.
Killen har precis börjat i killgruppen.
Tjejen är intresserad av tjejgruppen.
Båda är unga och med hela livet framför sig.
Det var ett mycket vackert, varmt och kärleksfullt hem.
Jag önskar er och barnet ni väntar allt gott jag vet livet har att ge.


Kommentarer:
Jag vill tacka er alla för era fina kommentarer.
Det betyder mycket för mig att ha ert stöd.
Kärlek och respekt.


I morgon blir det en bra dag.
Sköt om dig och håll fast vid dina drömmar.                           
Kärlek och respekt.
Hasse Arvidsson

Hallsbergs kommun - Örebro måndag 20 april 2009.

Hej.

Frukost hos Stina på folkets hus tillsammans med en kille i gruppen.
Sedan var jag med Zoran från Örebro brukarförening på Ria Dorkas och pratade lite med folk och förberedde oss lite inför ÖBFs årsmöte som vi ska ha där.
Fantastiskt arbete dom gör.
Jag är full av beundran.

Var förbi tidningen ETC och pratade lite om missbruksvården i Örebro.

Efter lunch var jag i Hallsberg på ett planeringsmöte med en kille.
Han vill åka till Nyhyttan på behandling.
Svar inom några dagar.
Får inte bli ett nej.

Tjejgrupp på kvällen.
Börjar så sakta ta form.

Sedan såg jag ÖSK spela ut Helsingborg och vinna med 2-0.
Dom är så grymt bra.


I morgon blir det en bra dag.
Sköt om dig och håll fast vid dina drömmar.                           
Kärlek och respekt.
Hasse Arvidsson

Vårkänslor - Söndag 19 april 2009.

Vårkänslor

Snart sveper våren in
med sin kärlek och osäkerhet.
Parksofforna ropar på mitt sällskap.
Törsten krossar allt förnuft.
Våren är den tid
då minna minnen är ovärderliga.

                       Hasse Arvidsson

HOT - Örebro lördag 18 april 2009.


Hej.
Samtal på mottagningen med en tjej som går hos mig.
Saker håller på att falla på plats.
Känns fantastiskt att få varit med på resan.
Det har lärt mig så otroligt mycket.

En kvinna som utsatts för hot ringer och vill ha stöd.
Djävla karl. Bara att anmäla.
Pratar i mobilen i en timme.
Bestämmer oss för att ses i morgon fm.

Det finns ingen
munkavel
för dom sömnlösa nätternas
tysta skrik.
                                       Hasse Arvidsson


I morgon blir det en bra dag.
Sköt om dig och håll fast vid dina drömmar.                           
Kärlek och respekt.
Hasse Arvidsson




    


Hovrätten Jönköping To R - fredag 17 april 2009.

Hej.

Ett morgonmöte på mottagningen.

Klockan 9.30 satte jag mig i bilen och åkte mot Hovrätten i Jönköping.
Jag åkte tillsammans med advokaten till killen jag skulle ”backa upp”.
Bra tillfälle att lära känna advokaten lite bättre och deras arbete.
Hovrättsförhandlingarna gick så där.
Dom om 9 dagar.
Håller tummarna.

Kom hem 19.30.
Lång dag med mycket trevligt sällskap på resan.


I morgon blir det en bra dag.
Sköt om dig och håll fast vid dina drömmar.                           
Kärlek och respekt.
Hasse Arvidsson

En dag på jobbet - Örebro torsdag 16 april 2009.

Hej.
Började dagen med ett besök på häktet.

Där efter besökte jag socialkontor väster tillsammans med en tjej som vill börja i min tjejgrupp.
Det gick bra hon börjar på måndag.

Lunch med en kille som går hos mig.
Hämtmat från vardagsrummet.
Matprat på mottagningen.
En kille som kommit långt och är på väg ut i arbetslivet.

Hade träff med en kille och hans flickvän på mottagningen.
Dom gör ett fantastiskt jobb just nu.
Mot alla odds håller han sig drogfri.
Fortsätt kämpa och ta ingen skit.


Åker hem och sover ett par timmar innan jag åker till killgruppen.

Lyssnar av mobilen.
13 meddelanden.
Soc, frivården, 2 Advokater, Örebro universitet,  några killar från gruppen och Mikael från KRIS.

Ledsen att du han uppleva att jag skiter i att ringa upp eller undviker kontakt. Inte alls så. När jag hackat mig igenom mobilsvaren fick vi till sist kontakt. Jag vet vilka regler som gäller. Tyckte bara att jag konstaterade fakta utan att lägga några värderingar i det.
Brukarföreningens medlemmar som går i Substitutionsbehandling är inte välkomna i Kris. Känns tungt för många som seriöst jobbar stenhårt för att hitta tillbaka till samhällsgemenskapen. Det är ändå en metod godkänd och sanktionerad på högsta ort.  Som dessutom svensk och internationell forskning anser var den bästa för att komma tillrätta med ett långvarit heroinmissbruk.

Har jag utryckt mig plumpt eller klumpigt så var det inte meningen.

Imorgon åker jag till Jönköping på hovrättsförhandling.
Blir borta hela dagen.
Ska ”backa upp” en kille jag känt i många år.

Nu är jag trött.

I morgon blir det en bra dag.
Sköt om dig och håll fast vid dina drömmar.                           
Kärlek och respekt.
Hasse Arvidsson

Frivården - Örebro onsdag 15 april 2009.

Hej.
Två möten på frivården i dag.
Lunch med en kille som går hos mig.
Rättegång efter lunch.
Men.
Killen dök inte upp ?
Hoppas inget alvarligt hänt.

Avsluta dagen med ett tufft Afropass på njoy.
Vilket drag.
Vi var 3 killar från gruppen och 42 pumor.
Beyonce kan slänga sig i väggen.

Svar till kommentarer:

Hej Kalle kul att du läser min blogg.
Håller med dig i allt utom att dom som går i Subutexbehandling skulle vara någon slags "andra klassena medborgare."
Viktigt att det finns mångfald inom vården och att man utgår från forskning och evedens.

Stort tack till pappapecka och Nicklas.

Du har så rätt mia. Så rätt.

I morgon blir det en bra dag.
Sköt om dig och håll fast vid dina drömmar.                           
Kärlek och respekt.
Hasse Arvidsson

Brukarråd - Örebro tisdag 14 april 2009.

Hej.

Började arbetsdagen kl:07.00 med ett möte med en arbetsgivare som eventuellt har ett jobb till en av killarna i gruppen.
Öppet och bra möte.
Tror det ordnar sig.

Möte på arbetsförmedlingen om lönebidrag.

Efter lunch var det brukarråd på Beroendecentrum.
Var där som representant för Örebro brukarförening.
Rasmus Persson från Örebro kommun var inbjuden och vi hade chans att ställa frågor om kommunens missbruksvård mm.
Han gjorde ett mycket gott intryck.

KRIS ungdom bjöd in alla till sina nya lokaler på Hertig Karls alle.
Alla utom Bruksrföreningens medlemmar som går på subutexbehandling.
Annses inte vara drogfria.
Det är ok att köra bil med Subutex i kroppen men inte komma in i KRIS "gemenskap".



I morgon blir det en bra dag.
Sköt om dig och håll fast vid dina drömmar.                           
Kärlek och respekt.
Hasse Arvidsson

Tjejgrupp - Måndag 13 april 2009.

Hej.

Har haft tjejgrupp i kväll.
Fantastiska tjejer.
Detta kommer att bli såååååå bra.

I morgon blir det en bra dag.
Sköt om dig och håll fast vid dina drömmar.                           
Kärlek och respekt.
Hasse Arvidsson

Påsk - Örebro lördag 11 april 2009.

Hej igen.
Ursäkta min bloggfrånvaro.
Varit bloggtrött ett tag.

Började dagen med ett spinningpass på njoy.
Det är underbart att börja dagen med en tuff spinning sedan svepa en Geiner och snacka lite skit med dom andra tjurarna i omklädningsrummet innan vi går in i duschen.

På eftermiddagen var vi i gruppen vid Rynningeviken och grillade i vårsolen.
Det var killarna, deras tjejer, hundar, barn, vänner, påskkäringar, korv, grönsaksspett, hamburgare, saft, kaffe och skön avspänd gemenskap.

Framåt kvällen var jag upp på Beroendecentrums vårdavdelning med påskägg till patienterna. Satt en stund i rökrummet och pratade drömmar och längtan efter barnen.
Hoppas ni alla får sova gott i natt.



I morgon blir det en bra dag.
Sköt om dig och håll fast vid dina drömmar.                           
Kärlek och respekt.
Hasse Arvidsson



Dikt - örebrosöndag 6 april 2009.



Det finns ingen
munkavel
för dom sömnlösa nätternas
tysta skrik.




I morgon blir det en bra dag.
Sköt om dig och håll fast vid dina drömmar.                          
Kärlek och respekt.
Hasse Arvidsson

Papper - Örebro fredag 3 april 2009.

Hej.
Ägnat hela dagen åt pappersrbete.
Intyg, länsstyrelsen och revisorn.

Alice min dotter har spart pengar till en kamera.


Jag och vår Briard Izy.

I morgon blir det en bra dag.
Sköt om dig och håll fast vid dina drömmar.                          
Kärlek och respekt.
Hasse Arvidsson

Våren är här - örebro torsdag 2 april

Vårkänslor

Snart sveper våren in
med sin kärlek och osäkerhet.
Parksofforna ropar på mitt sällskap.
Törsten krossar allt förnuft.
Våren är den tid
då minna minnen är ovärderliga.

                                   Hasse Arvidsson

Inte vika en tum - Örebro onsdag 1 april 2009.

Hej.


Sovmorgon.
Började jobba klockan 10.00.
Möte med en kille jag är övervakare åt.
Vi planerade och styrde upp lite möten med myndigheter.

Efter lunch hade jag möte med en ung kille som sökt mig en tid.
Han behöver hjälp.
Det är det inget snack om saken.
Fråga är bara i vilken enda man börjar i.
Vi ses snart igen.

På kvällen var jag hemma hos en av tjejerna som är hotade.
Vi la upp strategier för framtiden.
Det handlar ofta om att fullfölja dom beslut man fattat.
Setta barnen i första rummet.
Inte vika en tum.
Inte lyssna på allt skitsnack och förtal.
Våga bestämma sig för ett gott liv.
Tät kontakt framöver.

Pratat med en av killarna och erbjudit mig att hjälpa honom.
Han funderar tills i morgon då jag vill ha ett svar.



I morgon blir det en bra dag.
Sköt om dig och håll fast vid dina drömmar.                           
Kärlek och respekt.
Hasse Arvidsson

Vårdikt - Onsdag morgon 1 april 2009.

Din njutning

Jag vet inte
vem jag är
bara att du
är här.

Jag kastar masken
kliver ner från scen
Rädslan flyr
jag är sårbar
och ren.

Du får min glöd
att flamma upp
En eld utan låga
sprids i min kropp.

Allt är knivskarpt
och lent
Utan förväntan
inget är för sent

Allt är nu
Facklorna tänds
En stjärna faller
ett nytt blad vänds

Det finns inga vägar
inga spår i sanden
Lyckan är en fjäder
gömd i handen

Din njutning är min


                       Hasse Arvidsson

RSS 2.0